NHG-praktijkaccreditering – Huisarts Gielen & Mw. L.M. Rimmelzwaan (Huisartsenpraktijk Amstelveen Noord) – Amstelveen
Mw. P.E.G. Gielen & Mw. L.M. Rimmelzwaan, Molenweg 12 A 1182 CL Amstelveen Tel:020-6412148
Header afbeelding

NHG-praktijkaccreditering

In 2021 hebben we wederom (net als voorgaande jaren) het keurmerk ontvangen voor de NHG praktijkaccreditering. Alle praktijken zijn getoetst op het gebied van kwaliteit van praktijkvoering en geleverde zorg. Het verkregen keurmerk zorgt voor transparantie en maakt aan alle partijen zichtbaar dat de geaccrediteerde praktijken voldoen aan landelijke normen, maar ook gericht op werken aan kwaliteitsverbetering.

Waarom een keurmerk voor een huisartsenpraktijk? De wetenschappelijke vereniging van huisartsen – Het Nederlands Huisartsen Genootschap – heeft een keurmerk ontwikkeld. Met dit keurmerk laat een huisartsenpraktijk zien dat zij kwaliteit belangrijk vindt en dat er blijvend en systematisch gewerkt wordt aan verbetering.

Hoe werkt het? Om voor een keurmerk in aanmerking te komen, moeten alle praktijken een aantal stappen doorlopen. De praktijk wordt helemaal doorgelicht. Er worden gegevens verzameld over de organisatie van de praktijk, de medische zorg in de praktijk en de mening van de patiënten. Een onafhankelijk adviseur verwerkt al deze gegevens in een rapport. De huisarts maakt vervolgens aan de hand van dit rapport een verbeteringsplan voor de praktijk. Een NHG-accrediteur bezoekt daarna de praktijk om te beoordelen of de gegevens op een juiste wijze zijn verzameld, de plannen aan de gestelde eisen voldoen en of de praktijk met de uitvoering is begonnen. Voldoet de praktijk aan deze voorwaarden, dan wordt het NHG-keurmerk toegewezen. Elk jaar bezoekt de accrediteur de praktijk opnieuw om te beoordelen of de praktijk zich houdt aan de gemaakte afspraken en in hoeverre ontwikkelingen in het verbeteringsplan zijn verwerkt. Het keurmerk wordt telkens verleend voor één jaar. Tot nu toe is het keurmerk elk jaar uitgereikt.

Uw mening is van belang! Een gekeurde praktijk heeft naar haar patiënten geluisterd. Een belangrijk onderdeel om te komen tot een keurmerk is namelijk het in kaart brengen van het oordeel van patiënten. Deze worden gebruikt om de praktijk te kunnen verbeteren. De medewerkers horen dus graag welke ideeën u heeft. Al uw opmerkingen zijn welkom. Of het nu gaat om de manier van werken, de vakbekwaamheid of iets totaal anders. De doktersassistente neemt uw opmerking(en) graag in ontvangst.